Välkommen till Bjargs Blogg!

Bjarg hälsar alla besökare välkomna!

Denna blogg är tänkt som en enkel form av hemsida med matnyttig information inför Avelsbedömningen i Vaggeryd 2009.

Vi vänder oss till alla som kommer besöka banan dessa dagar:
Ryttare
Hästägare
Besökare
Funktionärer


Vi ses i Vaggeryd!

Bjargs Arbetsgrupp
genom Lina HallBerg

Senaste Nytt!




RESULTATEN FRÅN BEDÖMNINGARNA 
Worldfengur:   http://www.worldfengur.com/
Svenska Islandshästförbundet:  http://www.icelandichorse.se/  Avel-Bedömningar-Vaggeryd-Resultat
Hestafréttir:  http://www.hestafrettir.se/Nyheter/1927/


FOTO FRÅN BEDÖMNINGARNA 
Mette Lund:  http://www.mettesfoton.com/start.htm
Ida Fia Svenningsson:  http://www.idafiasveningsson.com/galleri.htm
Emma Jansson: http://www.emmajansson.info.se/
Alexandra Harrysson, pixbox:  http://www.pixbox.se/alb_show_id1058964_page0.html

Bjarg kommer varken att lägga upp foton eller resultat. Vi som arbetar som funktionärer har full fokus på att få arrangemanget att flyta smidigt och är nog egentligen de som får se minst av själva bedömningarna...


2009-05-17
Arbetsgruppen & Bjarg styrelse har idag haft möte för att sammanställa de lärdomar vi bör ta med oss inför nästa års avelsbedömning i Vaggeryd. Vi har försökt fånga upp avelsbedömningen från alla synvinkalar och kommer presentera sammanställningen för SIF´s avelssektion. Både Bjarg & SIF måste dra lärdom av årets arrangemang, bibehålla det som är bra och arbeta vidare med det som går att förbättra.

2009-05-10
Idag upptäckte solen Vaggeryd och strålade över oss hela dagen. Efter att ha upplevt flera dagar av nyckfullt aprilväder/islandsväder var solen mycket välkommen. Att få fint väder den sista dagen betydde mycket och många valde nog att förtränga fredagens oväder. Det var inte så varmt, men egentligen ett toppenväder för hästarna.

Klockan nio drog stonas öppna bedömningar igång och avslutades med pristutdelning. Efter ett uppehåll för lunch var det hingstarnas tur att en sista gång visa upp sig. Det var fart och fläkt och publiken fick en härlig uppvisning. Resultattavlan var ett uppskattat inslag.

Sen var det som att trycka på en knapp, en off knapp. Snabbt tömdes anläggningen på hästar, folk & transporter. Bjargs funktionärer kunde hämta andan och få en stunds vila innan det var dax för efterarbete; plocka ner gångartsbanan, tältet, mocka boxar, städa, samla skräp, flytta tillbaka bord & stolar....mm mm. Det var många Bjargare som valt att stanna kvar och som alltid är det roligare när man hjälps åt. På ett par timmar var allt klart och vi kunde sätta oss ner för en liten avstämning.

Bjarg kommmer nu sammanställa helgen och ta till vara på årets erfarenheter för att på så sätt göra kommmande års arrangemang ytterligare ett snäpp bättre.

Bjarg vill passa på att tacka alla våra gäster.
Ni har varit underbara och vi hoppas på att få träffa många av Er även nästa år.
Ett stort tack till alla som så snällt tömde och sopade rent sin box!
Ett stort tack även till Er som valde att låta Bjarg mocka och därmed betalade oss 150 kr, ett mycket välkommet
tillskott i klubbkassan.

En extra eloge till Jóhann Þór Friðgeirsson som själv mockade ut alla sina boxar, men ändå valde att skänka hela sin dispositionsavgift till Bjarg.
Tack Jóhann!

Bjarg tackar för i år och hälsar alla välkomna tillbaka!

/Lina

Meddelande till Bjargs Funktionärer hittar ni under "Info till Funktionärer"


2009-05-09
Och hur skall vi sammanfatta dagens bedömningar då? Förutom att det var lite oklarheter runt de tids- & programändringar. som gjordes i går flöt allt på utan större fadäser. Det skulle vara följetongen om domartältet som värd att nämna.

Strax innan middag fick vi göra en akututryckning för då hade hela tältet vridit sig och domarna började nog känna sig lite oroliga för att det skulle ge sig iväg ännu mer.  Med hjälp av två bilar, en parallell med vardera gavel, förankrades tältet i bilarnas fälgar. Jag säger bara en sak; aldrig mer ett tält till domarna! Blir det fler år i Vaggeryd måste vi hitta en annan lösning!

I morgon blir det öppen ridbedömning. Dagen startar klockan 9 med ston och därefter hingstar. Sen kommer nog de flesta gäster bege sig hemåt så snart som möjligt. Vi får se hur drygt efterarbetet blir; allt beror på hur många boxar det blir att mocka. Banan skall plockas ner, men i år tar SIF med sig rep och pinnar för att använda till andra arrangemang så Bjarg behöver inte fundera på varken transport eller förvaring. Vem som skall förvara det berömda tältet får vi väl slåss om!


ÄNDRINGAR I PROGRAMMET PÅ LÖRDAG!
Se nedan;

2009-05-08

Resumé av dagens väder: mulet, uppsprickande molntäcke, sol, blåst, störtregn... och åska!


Dagen började lite småkall, men ändå med en förväntan om uppklarnande. Några få hästar checkades in under förmiddagen, men de flesta hade kommit redan igår och aktiviteten runt stallarna var lite lugnare, likaså runt besiktning & mätning. Klockan tio var alla hästar på plats och ett par timmar senare var även alla besiktigade och klara.


Bedömningarna av stona började klockan åtta. Tidsplanen hölls och allt flöt på, rullade precis enligt plan. Solen började sakta värma. Alla njöt och mådde bra. Några sena strykningar gjorde att SIF beslöt att flytta fram lunchen och börja eftermiddagens bedömningar en halvtimme tidigare.


Klockan halv två påbörjades eftermiddagens första grupp. Oroväckande moln tornade upp sig i väster och vinden tilltog. Kikade oroligt mot domartältet, men det stod kvart. Skönt! Hästarna verkade uppskatta vinden, som lekte i deras välborstade manar & svansar. De var fulla av energi och stolthet. De ekipage som visades fram till klockan tre var dagens "vinnare".


"Förlorarna" var de stackare som stod på tur när himlen runt tretiden öppnade sig och regnet fullkomligt vräkte ner. Blixtar & dunder avlöste varandra och den tidigare så fina banan förvandlades till en plats som var både farlig och mycket blöt. Visningarna bröts och alla sökte skydd. Efter bara några minuter lugnade skuren ner sig och det såg ut att ha dragit över. Nästa häst kallades in. Då korsades himlen av ytterligare en blixt. Så höll det på. Ovädret rullade runt och lurade oss att flera gånger tro att det dragit vidare. Tyvärr var det flera ekipage som blev drabbade av ovädret, mycket tråkigt.


Till sist togs beslutet att bryta ridningen för dagen och i stället avsluta med två exteriörgrupper; stonas sista och hingstarnas första. Det visade sig senare vara helt rätt beslut. Vädrets makter var inte med oss. Exteriören lades inomhus i stall A; bättre för domare & hästar... sämre för publik. Men trots allt är det ju en avelsbedömning där hästar & ryttare är i fokus, så de flesta hade nog full förståelse.


Kontentan av eftermiddagens ändrade program blir att programmet för lördagen ändras. Första ekipage börjar fortfarande klockan 08:00, men i följande ordning


1) Ridegenskaper ston, sista gruppen

2) Ridgenskaper hingstar grupp 1

3) Exteriör hingstar grupp 2

4) Ridegenskaper hingstar grupp 2

5) Sen i turordning enligt programmet


De ryttare som tillhörde lördagens grupp 1 fick själv välja om de accepterade att göra exteriörbedömningen på fredag eftermiddag. De som inte samtyckte blir placerade i ny grupp under lördagen.


En av dessa hingstar är ett ekipage från Bjarg; Anna Funni Jonasson på sin egen hingst Krístall frá Búlandi. Hon kommer starta sist i hingstgrupp 2. Vi är många i klubben som håller tummarna för Anna & Krístall.


En liten bild från dagens oväder, sett från stallbacken



Jag kunde inte uppdatera i fredags kväll pga att internet låg nere. Hoppas på bättre tur i kväll! Jättekul att vi fått så många besökare på bloggen!
/Lina

2009-05-07
Kort sammanfattning av första dagen: LYCKAD!

Bjargs funktionärer samlades vid 9-tiden, fick information, reflexvästar & keps. Det låg spänning & förväntan i luften. Och lite regn också... men det försökte vi förtränga och lyckades faktiskt ganska bra!

Vid elvatiden började hästtransporterna rulla in och med glädje & engagemang hoppade alla funktionärer i sina roller . Glada leenden mötte alla och det kändes som att det smittades av sig på våra gäster.

Vid middag började veterinärbesiktningen parallellt med mätningen. Det kändes som att logistiken funkade bra och även om det tidvis blev kö utanför stod gästerna och småpratade med varandra. Stämningen kändes familjär och äkta.

Ridbanan hade några av oss byggt i går (onsdag) och Bjarg kunde inte fortsätta sitt arbete förrän vissa beslut var tagna. När vi väl kom igång var det eftermiddag och timmarna rusade iväg. Vinden började svepa över travområdet och skingrade molnen. Solen kikade fram och blå himmel skymtades. Hurra!

Tyvärr gjorde inte vinden bara gott utan beslöt sig även att leka lite i domartältet, som ännu inte var förankrat... Två av oss höll tag om var sin stolpe och såg förskäckt på hur allt bara lyfte från marken. Vi tog tacksamt emot hjälp från banskötaren, som kom knallande för avstämning av banan. Efter slit, mängder av 8 mm elrep och ett helt lass trädgårdsplattor kunde vi slappna av. Ungefär där gav vinden upp sin lek och allt blev lugnt och stilla. Kvällsolen strålade över oss.

Klockan sex  började det avelsseminarie, som SIF arrangerade i stallfiket. Det var välbesökt och på rösterna utanför sen lät de flesta mycket nöjda. En timme senare avslutades veterinär- & mätstationen sitt arbete. Aktiviteten i stallområdet lugnande sig och en glad skara funktionärer fortsatte sitt arbetr ytterligare några timmar. Bäst att ha allt klart eftersom fredagens bedömningar börjar redan klockan åtta

Vi i Bjarg somnar gott och hoppas att de kommande dagarna blir lika härliga som idag!

/Lina

2009-05-06
Efter ett arbetspass på nio timmar kan Bjargs funktionärer känna sig nöjda med dagens arbete!

Banan är uppsatt (se bilder nedan) och läget helt under kontroll. Det återstår en hel del förberedelse även i morgon. Dessa måste skötas parallellt med incheckning, veteriänrbesiktning & mätning. I morgon är börjar det!


ÄNDRAT TIDSPROGRAM!
SIF har ändrat tidsprogrammet. Aktuellt program hittar ni på SIF´s hemsida!


Bilder från byggandet av gångartsbanan:


Banan mäts ut


Hålen till stolparna borras med markborr


Färdig! Nu väntar banan bara på sladdning och sjuttio stolta hästar!


Aktiviteter & Försäljning


Lekplats för de minsta

AVELSSEMINARIE 7 maj kl 18:00 på travbanans Stallcafé

SIFs avelssektion inbjuder till seminarie om avel. Seminariet är öppet för alla som är intresserade av avelsfrågor. Avelssektionen tar inte upp veterinära frågor, utan mer "avelspolitik". De bjuder på fika och allt är kostnadsfritt. Meningen är att  diskutera avelsfrågor och syn på avel och att alla uppfödare/avlare ska få möjlighet att säga sin mening i dessa frågor. T ex: Vad är avel? Vad är uppfödning?

Guðlaugur V Antonsson "Gulli", som är avelsledaren på Island & även internationell domare, kommer att deltaga och svara på frågor om den isländska avelsstrategin.

OBLIGATORISK ANMÄLAN SKER DIREKT TILL AVELSKANSLIET,
[email protected]


FÖRSÄLJARE

Drakboda Consulting  säljer islandshästutrustning www.drakboda.se


Bjarg ser gärna fler utställare/Försäljare!

Program & Hålltider


HÅLLTIDER

Med reservation för ändringar gjorda av SIF, se länk nedan

Hela 71 hästar är anmälda till årets bedömning. Könsfördelningen är 35 ston & 36 hingstar. Stona kommer bedömas på fredagen och hingstarna på lördagen. Öppen ridbedömning för både ston & hingstar kommer ske på söndagen.


Torsdag 7 maj
Kl 11:00-17:00            Incheckningen öppen
Kl 13:00-19:00            Veterinärbesiktning, Drop In
Kl 13:00-19:00            Mätning, Drop In

Kl 18:00                        Avelsseminarie i Stallfiket, se aktiviteter

Fredag 8 maj
Kl 07:00-10:00            Incheckningen öppen
Kl 08:00-12:00            Veterinärbesiktning, Drop In
Kl 08:00-12:00            Mätning, Drop In

Kl 08:00- ca 19:00      Bedömning av ston, 35 st

Lördag 9 maj
Kl 08:00- ca 19:00      Bedömning av hingstar, 36 st

Söndag 10 maj
Kl 09:00 -                      Öppen bedömning all klasser


VAR SNÄLLA & RESPEKTERA TIDERNA FÖR INCHECKNING, MÄTNING & VETERINÄRBESIKTNING!


För mer detaljerat tidsprogram samt deltagarförteckning får ni kika över på SIF´s egen hemsida 
 http://www.icelandichorse.se/

Ni hittar det under:
Avel=> Bedömningar=> Vaggeryd. Dokumenten ligger i pdf-format under kolumen dokument Vaggeryd


Info till Funktionärer


Travbanans upplopp, där gångartsbanan kommer byggas

TACK TILL ALLA FUNKTIONÄRER I BJARG

Arne Rulander, avelssektionens ordförande, bad mig framföra ett STORT, STORT TACK till alla i Bjargs funktionärer, som gjort årets avelsbedömning till en mycket lyckat arrangemang!

I kväll när vi städat upp på anläggningen och höll en liten samling kunde vi konstatera att Bjargs medlemmar visat ett enormt engagemang, ett otroligt glatt humör, en samarbetsförmåga som många skulle bli avundsjuka på, stark kamratskap och att dagarna i Vaggeryd stärkt gemenskapen i klubben.

Är inte detta äkta Bjarganda, så säg!

Alla har gjort ett fantastiskt jobb, oavsett vilken funktion man haft under helgen. Alla platser har varit viktiga även om de ställt olika krav beroende på vart man varit. Det är helheten som göra det, samarbetet mellan alla. Och samarbetet har vi gjort!

Heja Bjarg!

Vi har fått många lovord från både ryttare, hästägare och besökare. Alla har känt sig välkomna och väl omhändertagna. Vi har gemensamt försökt ta hand om gästerna och vi har lyckats! Det är bara såååå kul!

SIF är positivt inställda till att lägga en avelsbedömning i Vaggeryd även nästa år. Vi i Bjarg blir bättre rustade för vart år som går. Vi har ett antal förbättringsmöjligheter som skall sammanställas. Främst består de i hur vi skall stärka organisationen och samarbetet med SIF ännu mer. Det är viktigt att ta lärdom av både det som är bra & mindre bra.

Ännu en gång; tusen tack till alla!

Lina, Marie & Kaj i arbetsgruppen
Bjargs styrelse

PS) Det kommer ett reportage i Jönköpingsposten i början av vecka. Eventuellt publiceras det även i Värnamo Nyheter, men det är inte helt säkert.


Bjargs funktionärer
Tack till alla, alla, alla som har ställt upp de här dagarna. Ni har gjort ett helt fantastiskt jobb och visat att Bjarg är en klubb att vara stolat över! Heja Bjarg

Kom i god tid innan ni skall börja på er plats så att ni hinner kvittera ut reflexväst  samt fika och/eller matbiljett.

Vad är "I god tid"???
Det är så svårt att säga. Olika funktionärsposter kräver olika mycket tid att sätta sig in i. Det kan även bero på vilken dag man är och om det är första dagen på samma plats eller om man varit där dagen innan. Är ni det minsta osäkra så slå mig en signal!
Lina telefon 073-076 77 58

Parkering
Vi kommer begränsa antalet bilar inne på stallområdet. Stallplan kommer hållas helt bilfri. Endast funktionärer & bilar med hästtransport kommer tillåtas passera. Vi har parkeringsvakt. Ni funktionärer parkerar på gräsplanen till vänster innan stallfiket. Ni kommer få en parkeringsbiljett vid grinden. Inga andra än dagens funktionärer alltså köra in på stallområdet.


Fika- & Lunchbiljetter
SIF kommer bjuda funktionärer på fika och/eller lunch.
Lunch kommer serveras fredag-lördag-söndag. 
Stallfiket är öppet varje dag. 


Personlig biljett för mat/fika kommer delas ut av Bjarg.
Fikabiljett gäller för valfri dag, men lucnchbiljetten går endast att lösa ut den dag den är utskriven på.
Observera att ingen mat serveras på torsdagen! Förslag är att vi hämtar pizza istället.

Är man funktionär halv dag får man en fikabiljett
Är man funktionär en hel dag får man fikabiljett + lunchbiljett.
Lunchbiljetten gäller endast den dagen då man är funktionär
 

Reflexvästar
Bjarg har köpt in jättefin refexvästar med Bjargtryck. Dessa kommer LÅNAS ut till funktionärer under avelsvisningen och skall sen lämnas tillbaka till klubben. De är jättefina och kommer göra att funktionärerna är lätta att hitta och även
visa upp Bjargs namn.
 
Bjargs Nya keps!
Bjarg har en ny fin keps. Dessa kommer delas ut till funktionärer som är aktiva minst en halvdag. Till övriga medlemmar finns den till försäljning för självkostnadspriset 100 kr


Info till Hästägare & Ryttare




Rymliga boxar med murade mellanväggar. Utskjutande tak som skyddar mot sol & regn


Sex rymliga duschspiltor med ljummet vatten

Här kommer vi lägga ut matnyttig information om bla uppstallning & incheckning. Bjarg vill att alla hästägare & Ryttare skall trivas och vi kommer göra vårt yttersta för att Ni och Era hästar mår bra under dagarna hos oss i Vaggeryd!

Incheckning
Var snäll & respektera de de tider som är satta för incheckning
Torsdag kl 11:00-17:00
Fredag kl 07:00-10:00

SIF´s telefonnummer
På mobil 070-576 41 06 kan du nå incheckningsansvarig på SIF
Ring detta nummer om Du har önskemål om andra incheckningstider!

Hö till försäljning
För Dig som ev. vill köpa hö på plats, FÖRHANDSBOKA hos Lina Hallberg


Spån till boxarna
Finns på plats och ingår i boxhyran

Dipositionsavgift för boxar
150 kr betalas vid incheckningen och återfås vid avresa då boxen skall vara helt utmockad samt väl sopad.

Pengarna tillfaller Bjarg, som lägger ner ett stort arbete för att få allt på plats att flyta på. Vill Ni sponsra oss med denna mockningspeng är vi tacksamma!

Boxar till förvaring:
I mån av tillgång kommer det finnas tomma boxar för förvaring av medhavd utrustning. Pga det stora antalet hästar kommer dessa boxar i första hand delas ut till de ryttare som kommer med flera hästar.

Säkra boxdörrar nattetid
Tag gärna med någon form av kedje/rep för att säkra boxdörren nattetid.

Duschspiltor
Det finns flera fina duschspiltor med ljummet vatten

Hagar
Inte tillåtet att sätt upp

Samlingslokal för Ryttare
I omklädningsrummet över stall A kommer det finnas bord & stolar och möjlighet att servera sig en kopp kaffe med dopp.

Framridning:
Framridning kommer bla att erbjudas på travbanans bortre långsida, alltså på samma underlag som gångartsvisningarna sen kommer att ridas. Naturligtvis finns även andra möjligheter till framridning. Området är stort!

Parkering
För att minska trafiken inne på stallområdet kommer endast bilar med hästtransport samt ryttares bilar tillåtas passera in på stallområdet. Inga transporter/bilar får stå på stallplan utan parkering kommmer ske bakom stallarna.
Övriga kommer hänvisas till de stora parkeringarna utanför stallområdet.

Vi ber Er respektera detta. Det är för allas säkerhet!


Info till Besökare

Stallfiket

Avelsvisningarna på travbanan i Vaggeryd arrangeras av Svenska Islandshästförbundet, SIF.

Detta är den första av årets fyra bedömningstillfällen. De övriga hålls på Wången och i Strömsholm.

Vältränade ston & hingstar kommer att visas både exteriört & gångartsmässigt.

För den oinvigde kan det vara intressant att veta att följande bedömningar görs:

Exteriör
Huvud
Hals, Manke, Bog
Rygg, Kors
Proportioner
Benkvalitet
Benställning
Hovar
Man, Svans

Ridegenskaper
Tölt
Trav
Pass
Galopp
Spirit (fd Vilja & Lynne)
Form under ryttare
Skritt

Långsam tölt (ingår ej i totalpoängen)
Långsam galopp (ingår ej i totalpoängen)

Hästarna visas i grupper om tio stycken.
Exteriörbedömningen kommer ske inne på stallområdet och när samtliga i gruppen är bedömda
flyttar vi vidare till den gångartsbana,som är speciellt uppbyggd på travbanans upplopp.
Här kommer de sen  visa upp samtliga gångarter enligt ovan.
Ordningsföljden på gångarterna får ryttaren välja fritt.
Den slutgiltiga totalpoängen räknas därefter ut.

På söndagens öppna ridbedömning finns möjlighet för ryttarna att visa upp hästarna i de
 gångarter de tror sig kunna höja poängen i. De kan bara höja, inte sänka!


Alla är hjärtligt välkomna att titta!

Fritt inträde & Fri parkering!

Mat & Logi


MAT

Vaggeryds Travbana

Stallfiket Öppettider

Torsdag
Kl 12:00-17:00
Ingen middag serveras

Fredag
Kl 09:00-16:30
Varm middag serveras kl 12:00-14:00

Lördag
Kl 09:00-16:30
Varm middag serveras kl 12:00-14:00

Söndag
kl 09:00 tills visningarna avslutas
Kall middag serveras from kl 11:30


Meny: kaffe, te & dricka, frallor & smörgås varmkorv, kaka/bulle, godis & glass.



Stallfiket med plats för 50 personer

Fler tips på SERVERINGAR i Vaggeryds kommun hittar Ni på kommunens hemsida


LOGI

Hooks Herrgård, Hook
www.hooksherrgard.se
Här kommer SIF´s representater bo och gjorde så även förra året. Alla var mycket nöjda! Vid bokning kan Ni uppge att det gäller övernattning i samband med avelsvisningen så får Ni ta del av SIF´s rabatter!

Husvagn på Vaggerydstravet
Eventuellt finns möjlighet för ett fåtal hästägare/ryttare att ställa upp husvagn inom området. Var snälla att kontakta
Lina HallBerg i god tid innan.

Fler tips på BOENDE i Vaggeryds kommun hittar du via kommunens hemsida.


Vägbeskrivning


Vaggeryd Travbana ligger alldeles utmed E4:an.

Så här hittar Ni hit:

Sväng av vid avfart Vaggeryd Norra, nr 90, som är skyltat "Vaggeryd Norra, Bondstorp, Byarum, Travbana"

Följ skyltar mot Bondstorp, Travbana

Efter ca 500 m sväng vänster vid skylt Travbana (Travvägen)


Till stallområdet
Fortsätt hela vägen tills Ni är inne på stallområdet. Incheckning direkt innanför grindarna.

Publik
Parkera på travbanans parkering, som är på båda sidor utmed travvägen. Ingång genom travets entré.


RSS 2.0